Rabu, 28 Disember 2022

Mencari Kiblat


Kitab ini seringkali aku terlupa untuk membacanya. Kadang-kadang setiap kali aku bertanya khabar kedua-dua ibu bapaku di kampung melalui telefon, setiap kali itulah tak lekang dari bibir orang tuaku memesan supaya membacanya. Usai maghrib tadi, mataku tertumpu ayat yang menyentuh hati kecilku iaitu ayat 186 Surah Al-Baqarah. Ayat itu menekankan bahawa Yang Esa sangat dekat dan sayang akan hambanya yang sering berdoa kepadanya. Aku terkaku seketika mengenangkan bahawa dia sangat menanti luahan dan doa daripada hambanya. Betapa lalainya aku apabila sehelai Al-Quranpun susah bagiku untuk membacanya tatkala aku begitu hanyut dalam kehidupan duniawi. Kau bantulah hambamu ini Ya Rabb, sesungguhnya aku hanya pacal yang hina yang ingin menjadi penghuni syurga Firdausmu.

 

1 ulasan:

Dia Yang Hadir Dalam Mimpiku

Banyak kali juga dia hadir dalam mimpiku. Hadirnya dia sering tamsilan membawa alamat bakal terjadi sesuatu yang buruk kepadaku. Di bawah po...